søndag 3. mai 2009

Vår, sommer og sol :-)






Foto: House of S & E

Endelig har fruen kommet i gang med hagen. Et uoverkommelig prosjekt virket det som siden ugresset skvallerkål har fått boltret seg fritt!
Jeg mistenker at de som solgte huset bare overflate luket, det vil si de luket bare bort bladene og ikke røttene på dette beistet av et ugress. Jeg begynte forsiktig å luke på fredag - viktig å hvile på arbeidernes dag (!). Bed 1 som i utgangspunktet skal bort ble grundig luket. Jeg skal legge singel i 30cm bredde rundt hele huset så det er viktig at alt ugress blir fjernet. Begynte så vidt med bed 2 som skal bli hovedbedet og forhåpentligvis vil glede både oss og naboer - og forbipasserende (!). Her har det virkelig vokst vilt så har tatt dette i små etapper. Til å begynne så det ikke ut som om jeg hadde pirket i det selv om jeg hadde båret bort bøtte på bøtte med blader og ikke minst røtter!!! Endelig nå ca. klokken åtte ser det ut som begynnelsen på et flott bed. Enda har jeg vært en tur på Plantasjen med barna - skulle egentlig dit for å kjøpe is og litt småtteri for å pynte opp i den nye krukka jeg kjøpte på IKEA igår. Men kjøpte selvsagt noen nye planter til bedet - skulle gjerne vært der alene i maaaange timer og handlet uhemmet uten tanke på beløpet! Men med 2 barn ble det hengelobelia (til krukken), akelier (blå og hvit), løytnantshjerte (rosa og hvit) og en blå hagepute. En rosa slyngpelargonia og en liten søt tomatplante ble også med hjem. Tidligere har jeg kjøpt tusenfryd (rød og hvit). Til min store overraskelse fant jeg ut at 4 stauder som jeg kjøpte i fjor hadde klart seg, så de har fått nye plasser og litt bedre forhold (de stod leeenge i pottene sine og hanglet, mens regnet pøste ned i fjor - og til slutt ble de bare kastet ned i jorda med et håp om at de ville klare seg. En primula, en lavendel (litt pjuskete, men med litt ekstra pleie bør den komme fint), en som blir veldig lang - men jeg vet ikke navn eller noe mer om den, en med små blader tror den er rosa eller hvit. Blir spennende å se hva disse egentlig er for noe...
Tanken er å heve bedet opp fra bakken, men det må vi ta til neste år eller etter at vi har gjort taket, utbygget, drenering mm - altså om noen år :-)
Så har jeg sådd litt frø sammen med barna, erteblomster, karseblomster, en stor staude som jeg ikke kommer på navnet på + noe som kom sammen med et Interiørblad. Det er en utfordring å så sammen med barn da det plutselig ble litt av hvert såing - så kan bli spennende å se hva som kommer i de ulike pottene.
Ellers har min kjære mann kløyvd ved til vinteren - det er viktig å være tidlig ute :-). Men all ved skal vissnok være kløyd før St. Hans.
Også er veggen mot innkjørselen endelig mørkegrå. Vi skal riktignok male et strøk til, men nå har vi hvertfall hele veggen samme farge. Da er det bare 2 vegger igjen :-)

House of S & E

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen til House of S & E

Jeg håper du vil bli inspirert og kanskje få noen tips av meg på veien mot vårt "nye" hus og hage.

I hope S & E can inspire you and maybe you will get som ideaes along our way to a "new" house and garden.