søndag 26. april 2009

Ship o' hoi - penger og gull!


Foto: House of S & E

Atter en flott dag med sol og smak av sommer. Det er bra - siden programmet er hardt idag også. Vi skal på barnebursdag og videre til ballett/danseforestilling!

Igår feiret vi 4-års dagen til Lille Mann og tema var pirat/sjørøver. Alle gjestene hadde i invitasjonen blitt oppfordret til å komme som pirat eller prinsesse.
Jeg hadde egentlig begynt planleggingen i god tid, det vil si etter at jeg og bursdagsbarnet ble enige om tema (!). Etter å ha feiret noen bursdager har jeg fått litt trening og lager derfor ikke Cacas kaker (spesielle former der man kan vise sine kreative evner) for foreldrene lenger! Nå lager jeg kaker som barna faktisk spiser og i vår vennekrets er det sjokoladekake med glasur i alskens farger (avhengig av hvem som er bursdagsbarnet!) med masse seigmenn og nonstop, muffins med lekker glasur og pynt - egentlig Nigella Lawson´s cup cakes, gele -med ulike farger på lagene i stettglass.
I barnehagen har vi fast kakeform som er formet som en iskrem som ungene får være med å pynte - ingen smaking av pynten før vi er ferdig. De er utrolig stolte av resultatet :-)

I stedet for bruke mine kreative evner på kaker så lager jeg heller spennende Festbord. Jeg lager bl.a tilbehør som vimpler og annet stash som kan brukes til pynt. I år var tema sjørøver så da laget jeg et piratbord. Her har jeg brukt alle Lille Manns piratlego (små pirater, krokodille, palmer), Kaptein Sabeltannfigurer, Kaptein Krok figur, smykkene til Storesøster, en tom Twining te boks kledd med aluminiumsfolie, lakrissnører, små steiner av glass og skjell fra fjorårets ferie. Det hele ligger på et stykke aluminiumsfolie og innimellom har jeg lagt litt nontop i sjørøverfarger (sort, rød og gul) og selvsagt sjokoladegullpenger. Vi (jeg og barna) har laget små scener der bl.a Kaptein Krok slåss med krokodillen - også fikk vi låne den Magiske diamanten (ref: tidligere Kaptein Sabeltann forestilling) til Storesøster som er kjøpt på Zanz.
Både barna og jeg hadde det kjempegøy når vi laget dette - kan absolutt anbefales!

House of S & E

1 kommentar:

  1. For et tøft sjørøver-bord!!
    Gutten min skal feire neste helg. Jack Sparrow er helten, så her var det mye inspirasjon å hente:)

    SvarSlett

Velkommen til House of S & E

Jeg håper du vil bli inspirert og kanskje få noen tips av meg på veien mot vårt "nye" hus og hage.

I hope S & E can inspire you and maybe you will get som ideaes along our way to a "new" house and garden.