lørdag 20. juni 2009

Og slik blir vår nye peisovn!


Handöl 26K
Foto: Handöl

Vi har nå den siste uken vært i gang med å rive den gamle peisen. Min kjære begynte å sette opp plastteltet for å unngå alt støvet fra murpussen på mandag og begynte da å rive det øverste feltet med murstein. Da Lille My var med en venninne hjem på onsdag, hjalp Lille Mann og jeg til med å bære mursteinsblokker og vi kom ned til selve peisinnsatsen. I dag tok vi det siste der vi har oppbevart ved og de siste mursteinsblokkene ble båret ut nå i ettermiddag. Vi har fortsatt igjen å ordne pipemuren - må fjerne gammel murpuss da den er veldig dårlig enkelte steder. Det skal legges ny murpuss da mursteinene vissnok ikke vil være så pene synlige (det er noe vi heller skal se på om vi får til på kjøkkensiden). Utenpå murpussen satser vi på å lakke overflaten - tror jeg - men må se hvordan det blir når oven kommer! På bilde fra Handöl har de grå flate bak oven og det ser ganske lekkert ut :-)

Vi har jo hatt litt diskusjoner i hjemmet hvilken peisovn vi skal satse på.
1) Den må fyre med ved - vi har tilgang på gratis ved
2) Den må ha bra varmekapasitet- skal være hovedvarmekilde i huset
3) Den må stå litt til husets stil eller så må den bryte fullstendig
Min kjære har derfor vært veldig positiv til klebersteins ovn pga varmekapasiteten. Jeg er derimot er ikke så glad i det - jeg liker zink farge, men ikke klebersteinsgrå....

Siden vi nå hadde kommet så langt på prosjektet, måtte vi bare ut i dag for å se etter ny ovn. Mitt mål for turen var å unngå kleberstein og min manns mål var å gjennom klebersteins ovn! Bra utgangspunkt?

Vi fant ut hvor vår nærmeste varmefag forhandler holdt til og her hadde de et stort utstillingslokalet i 2.etg. Her fant vi noen av peisovnene vi hadde sett i varmefagbrosjyren og fra nettet. I tillegg hadde de noen som vi ikke hadde sett før. Vi så blant annet kakkelovnen Silvia fra Handöl og ved siden av den stod Handöl 26K - en nyhet! Dette var også en kakkelovn, men med et strammere og mer moderne utseende. Den har de positive egenskapene til en vanlig kakkelovn ved at den holder godt på varmen, men er mindre og skal vissnok gi fortere varme(?) Man må velge varmemagasinet som består av olivinstein (120kg) for å oppnå denne effekten. Det var mulig å velge kakkel i hvit eller beige, i tillegg til klebersteins utgave(!)

Vi var der i ca 1.5-2 timer så ungene var ganske utålmodig på slutten, men vi gikk derfra som lykkelige eiere av en ny peisovn med hvit kakkel selvfølgelig! Og glassplate for å legge foran som man kan se på bilde øverst!
Så til slutt ble vi ganske enige, selv om det ble litt dyrere enn vi hadde tenkt - så nå er mor ganske blakk :-)

Silvia
Foto: Handöl
House of S & E

1 kommentar:

  1. Hei, Gratulere så mye med peisovnen! Den er kjempefin og kommer til å passe supert inn hos dere. Jeg drar til Boston i morgen tidlig, send meg en sms med ønsker for Ds spill! Eller er det noe du har lyst på? Her er det kaos da jeg skal pakke for alle. Vel det blir det det blir. Kos dere i varmen, dere trenger ikke dra på ferie da dere får 30 grader hjemme!!!
    Klem Kristin

    SvarSlett

Velkommen til House of S & E

Jeg håper du vil bli inspirert og kanskje få noen tips av meg på veien mot vårt "nye" hus og hage.

I hope S & E can inspire you and maybe you will get som ideaes along our way to a "new" house and garden.